Voorkeursvariant: Nieuwe Gerrit Krolbrug wordt 4,5 meter hoog!

De nieuwe Gerrit Krolbrug moet een beweegbare hefbrug worden met een hoogte van 4,5 meter.
Dat is het voorstel van de stuurgroep die een onderzoek naar de brug heeft gedaan.
De formele besluitvorming in de raad gaat plaats vinden op 13 oktober as.

Een brug met een doorvaarthoogte van 4,5 meter is het beste voor de verkeersveiligheid, de doorstroming en het gemak voor fietsers. Dat stelt de stuurgroep, die bestaat uit vertegenwoordigers van de gemeente en provincie Groningen en Rijkswaterstaat. De brug moet er over vijf jaar liggen. De Korreweg wordt omgebouwd tot een fietsstraat waar automobilisten te gast zijn, aldus wethouder Philip Broeksma van Verkeer.

Omwonenden hadden een voorkeur voor een brug met een hoogte van ruim 2 meter. De oorspronkelijke brug, die afgelopen voorjaar werd aangevaren en inmiddels is afgevoerd, had een hoogte van 2.33 meter. Rijkswaterstaat had een voorkeur voor een brughoogte van 5.70 meter, om de scheepvaart te gerieven. Dat was voor de omwonenden onaanvaardbaar, mede omdat de oprit vanaf de Korreweg dan een stuk verhoogd zou moeten worden. De stuurgroep koos voor de middelste variant van 4,5 meter.

De fietsbruggen aan weerszijden van de nieuwe brug krijgen een hoogte van 9.70 meter. Dat is veel hoger dan de huidige hoogte van 6 meter. Dat heeft te maken met de steeds groter wordende vrachtschepen die dagelijks door het Van Starkenborghkanaal varen. Bij een brughoogte van 5,70 meter zou de brug gemiddeld 8 keer per dag open gaan. Bij een brughoogte van 4.50 meter zou hij 18 keer per dag open gaan. De oude brug ging gemiddeld ruim 27 keer per dag open.


Bron: oog.tv


“Mensen zijn vol onbegrip, zijn boos. We gaan half Groningen mobiliseren, we gaan actie voeren”

Het Gerrit Kolbrug Comité is zwaar teleurgesteld in het besluit van het Stadsbestuur om voor een 4,5 meter hoge Gerrit Krolbrug te gaan. Men vindt dat de wethouder meer guts had moeten tonen.

“We begrijpen het niet, en we zijn zwaar teleurgesteld”, zegt Chris van Malkenhorst van het Gerrit Krolbrug Comité. “We hebben een lage variant uitgewerkt waarbij we aangetoond hebben dat deze net zo vaak open gaat voor het scheepvaartverkeer als de 4,5 meter-variant. En dat deze nautisch net zo veilig is. Wij begrijpen niet waarom 21.000 dagelijkse verkeersdeelnemers opgezadeld worden met een grote heuvel, waarbij er klaarblijkelijk voordeel wordt gegeven aan 30 of 35 schepen per dag die voordeel hebben van een 4,5 meter hoge brug. Het staat totaal niet in verhouding tot elkaar.”

“We gaan actie voeren”
Van Malkenhorst zegt al veel reacties te hebben begrepen. “Sinds het nieuws vanochtend bekend werd gemaakt hebben we al veel berichten binnen gekregen. Er is onbegrip, sommige mensen zijn zelfs boos. Hoe kan dit nou? Moeten we nu tachtig jaar lang dagelijks over zo’n grote heuvel bewegen? We hebben 60.000 mensen die ons steunen. Die mensen willen nu actie. En dat gaan we ook doen. We gaan actie voeren.”

“Rijkswaterstaat heeft de boventoon gevoerd”
Voor de nieuwe Gerrit Krolbrug lagen drie varianten op tafel. Een variant van 4.50 meter en eentje van 5.70 meter. Daarnaast was er de bewonersvariant die zich ongeveer op dezelfde hoogte bevindt als de huidige Gerrit Krolbrug. Op de vraag of wethouder Broeksma (GroenLinks) van Verkeer zich door Rijkswaterstaat heeft laten inpakken: “Ja en nee. Wij vinden dat hij veel meer guts had moeten tonen, dat hij meer voor de bewoners op had moeten komen. Maar hij kiest voor het voordeel voor 30 tot 35 scheepsbewegingen. Het is duidelijk dat Rijkswaterstaat hier de boventoon heeft gevoerd.”

Gemeenteraad
Het laatste woord is nog niet over de brug gezegd. “De gemeenteraad heeft de afgelopen periode er voor gezorgd dat er een goede discussie mogelijk is. Op 22 september krijgen wij van de raad de mogelijkheid om ons standpunt nog eens goed uit te leggen. Op 13 oktober wordt er dan door de gemeenteraad een beslissing genomen.”


Bron: oog.tv


Overwegend negatieve reacties op nieuwe Gerrit Krolbrug: ‘Ik ben zwaar teleurgesteld’

De nieuwe Gerrit Krolbrug in Groningen wordt 4,5 meter hoog, dat werd woensdag bekend.
Dat is hoger dan omwonenden eigenlijk wilden. Een kleine greep uit reacties van omstanders.

‘Het lukt mij met de fiets wel’, zegt een vrouw. ‘Maar er zijn heel veel mensen die net wat ouder zijn, of die moeilijk ter been zijn, en dan lukt dat niet zo goed.’

Een andere toeschouwer sluit zich hierbij aan. ‘Ik vind het verschrikkelijk. Vooral voor de mensen met een scootmobiel of hele zwaarbeladen fietsen. Ik ben het er niet mee eens.’

Grote hobbel

Een andere toeschouwer verwacht geen last te hebben van de nieuwe brug. ‘Maar ik woon aan de andere kant dus het maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit. Het is aan de omwonenden, wat zij belangrijk vinden.’

‘Ik ben zwaar teleurgesteld’, merkt een man op. ‘Wat het meest tegen de borst stuit is dat er gekozen is voor dertig, en straks misschien 35, schepen die voorrang krijgen op 21 duizend verkeersdeelnemers. Die moeten iedere dag, elke keer, die grote hobbel nemen!’


Bron: rtvnoord.nl


  • Op 7 september besluit het College van B&W over het voorstel GKB-variant (VOORKEURSVARIANT) die naar de raad wordt toegestuurd,
  • Op 15 september beeldvormende sessie: toelichting op de voorkeursvariant door college en Rijkswaterstaat,
  • Op 22 september gesprek/presentatie bewoners (geen rol voor college/ambtelijk),
  • Op 29 september meningsvormende sessie,
  • Op 13 oktober besluitvormend in gemeenteraad.


Ruim baan voor fietsers nieuwe Gerrit Krolbrug

 

Een beweegbare hefbrug op 4,5 meter hoogte, ingericht als fietsstraat en met twee fietsloopbruggen op 9,7 meter.Is dat hoog?
Is de nieuwe brug steil? Het antwoord op veel gestelde vragen vind je hier. De nieuwe Gerrit Krolbrug moet er in 2026 liggen.

Wethouder Philip Broeksma: “Fietsers krijgen ruim baan. De brug gaat zo’n 30 procent minder vaak open.
Dat is goed nieuws voor fietsers die straks minder vaak wachten en vaker kunnen doorfietsen. Ook verbetert de verkeersveiligheid voor wegverkeer en scheepvaart. Kortom: de voorkeursvariant verbetert de doorstroming en de verkeersveiligheid op de weg en op het water.” Lees meer in het nieuwsbericht op onze website