Hellingbanen GKB

Over iets meer dan een week moeten de nieuwe hellingbanen voor fietsers en voetgangers bij de Gerrit Krolbrug klaar zijn.
Dat lijkt de goede kant op te gaan.


In mei 2021 werd de lage brug kapot gevaren en sindsdien zijn alleen beide hoge fiets en loopbruggen te gebruiken. Die zijn echter niet toegankelijk voor mensen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn. Daarom worden de hellingbanen aangelegd.

Dinsdagochtend werd er nog met man en macht gewerkt om de tijdelijke hellingbanen voor de kerstdagen af te krijgen. Drie dagen voor Kerst moeten de hellingbanen klaar zijn. Na afronding vindt er een testfase plaats, waarin gekeken wordt of de hellingbanen stabiel zijn en of fietsers en voetgangers veilig over de hellingbanen kunnen. Dat betekent dat de hellingbanen dan slechts beperkt of niet bruikbaar zijn. Openstelling voor het publiek gebeurt pas na oud en nieuw.

De imposante stellages van de steigers met stroeve kunststofrijplaten voor de hellingbanen van de Gerrit Krolbrug staan op hun plek. De bouw van de tijdelijke brug nadert daarmee haar einde. Vanaf maandag 8 januari rondt de aannemer de werkzaamheden af en voert controles uit of de brug stevig genoeg is. Ook kunnen leden van de werkgroep Toegankelijk Groningen de hellingbanen alvast proberen.

Als het weer meewerkt, gaan de hellingbanen op vrijdag 12 januari open. Dat is fijn voor de vele fietsers en voetgangers maar vooral voor minder mobiele mensen die de Gerrit Krolbrug sinds de aanvaring in mei 2021 niet konden gebruiken.

De hellingbanen blijven in ieder geval liggen tot de bouw van een permanente overweg. Gebruikers en gemeente willen dat er, ook tijdens de bouw van een nieuwe Gerrit Krolbrug, een verbinding blijft voor fietsers en voetgangers. Of dat gaat gebeuren, is nog onduidelijk. Hier wordt deze en komende maand onderzoek naar gedaan en verkeersminister Mark Harbers verwacht begin volgend jaar meer duidelijkheid over een overweg tijdens de bouw. Streefdatum voor een permanente Gerrit Krolbrug blijft 2029.

Op dinsdag 12 december kwamen directeur Stadsontwikkeling van de gemeente Groningen Alfred Kazemier en hoofdingenieur-directeur Joost de Ruig van Rijkswaterstaat bij elkaar voor een belangrijk moment. Rijkswaterstaat heeft namelijk de aanvraag voor de omgevingsvergunning Gerrit Krolbrug bij de gemeente Groningen ingediend.

Al voor de aanvaring van de Gerrit Krolbrug werkte Rijkswaterstaat aan een plan voor vervanging van de brug. De aanvraag van de omgevingsvergunning is hierin een belangrijk moment. De volgende stap is het opstellen van een contract en de aanbesteding. De daadwerkelijke bouw van de brug start naar verwachting in 2026 en waarna de brug in 2029 open kan voor verkeer.


Diverse documenten ter inzage:

Tweede stakeholdergesprek VO-fase Platform GKB
Concept verslag Platform
Presentatie trappen fiets-loopbruggen
Verslag tijdelijke brug
Minder hinder plan GKB


Bron: oogtv.nl